Orkla förvärvade e-commerce bolaget med 55 anställda. För att minska avståndet och skapa naturlig samverkan mellan Orkla och HSNG’s anställda fick vi frågan: ryms HSNGs anställda i nuvarande lokaler och vilka anpassningar behöver då göras? Samtidigt passade vi på att utvärdera Orklas arbetsplats och komma mer förslag på förändringar.
HSNG är ett e-commerce bolag som säljer hälso- och träningsprodukter direkt till slutkund genom online-försäljning. Både egna och andras varumärken. HSNGs anställda delar intresset för hälsa och träningar och ville att deras hemvist i Orklas lokal skulle andas träning.
Projektet inleddes med en kartläggning av HSNGs anställdas behov samtidigt som vi gjorde en utvärdering av Orklas lokaler. Baserat på den kartläggningen kunde vi komma fram med ett förslag på vilka ytor som kunde användas smartare och hur HSNG skulle få plats i lokalerna.
Under arbetets gång konstaterade vi att det fanns behov av sociala ytor för allt från AW, frukostar, produktvisningar etc. Orkla tog beslut om att utöka ytan med en angränsade yta som vi inredde till en mötesplats - ”Baren”.
Under utvärdering av nya lokaler visade sig att ”magneterna”, dvs en samlingsplats med produktförvaring, projektbord och displayer var mycket uppskattade och fungerade väl. Den tysta zonen (Bibliotek) var också flitigt använt så den funktionen utökades.
HSNGs personal var mycket positiv till flytten. Detta tack vare att man kunnat vara med och påverka, att lokalen har element av träning och hälsa samt att Orkla’s arbetsplats är flexibel och erbjuder olika platser för olika typer av arbete.